Bewoners Oud-Charlois protesteren tegen toenemend en hardrijdend sluipverkeer

Bewoners Oud-Charlois protesteren tegen toenemend en hardrijdend sluipverkeer

Bewoners van de Boergoensevliet en omliggende straten protesteren tegen het sluipverkeer in hun wijk, waar veel kinderen wonen en veel scholen zijn. Het sluipverkeer neemt toe en rijdt hard. Bijna dagelijks ontstaan tijdens de spits zelfs files in de woonstraten. De bewoners zijn op 31 augustus langs de Vliet een postercampagne gestart om het sluipverkeer – en het gemeentebestuur – op andere gedachten te brengen. De actie is een initiatief van de Stichting Charlois aan de Vliet, die zich al veertien jaar inzet voor de leefbaarheid in de wijk.

De onvrede van de Oud-Charloisse bewoners is toegenomen omdat het huidige gemeentebestuur op korte termijn wel 20 miljoen euro wil besteden aan het terugdringen van sluipverkeer in woonwijken op de rechteroever, maar geen budget heeft vrijgemaakt voor Rotterdam-Zuid. Opnieuw wordt Zuid vergeten. Het vertrouwen van de bewoners van Zuid in de gemeente neemt steeds verder af, het wekt dan ook geen verbazing dat juist op Zuid de laagste opkomst bij verkiezingen is.

De bewoners willen dat de Boergoensevliet, een brede historische singel in het hart van de wijk, een wandel- en fietsgebied wordt waar de auto te gast is. De gemeente bepleit dat ook in gemeentelijke nota’s (in 2020 en 2021). Maar in de praktijk gebeurt het omgekeerde: de hoofdwegen zoals de Dorpsweg en de Pleinweg worden gedeeltelijk afgesloten en nieuwe sluiproutes door de wijk worden geopend ondanks bezwaren van de bewoners. De verkeersdrukte in de woonwijken neemt hierdoor alleen maar toe.

De bewoners hebben al sinds 2020 een plan om de Boergoensevliet en het grootste deel van de wijk in één nacht autoluw te kunnen maken met 10 eenvoudige maatregelen. De gemeente reageerde erop met een onderzoek, dat ongekend veel respondenten kende. De respondenten steunden de eenvoudige maatregelen. Daarna waren er nog bewonersbijeenkomsten die opnieuw de bewonersplannen ondersteunden. 

De gemeente heeft bij de laatste bijeenkomst toegezegd een beperkt experiment te doen in het komende najaar en een verkeerscirculatieplan te gaan opstellen voor de wijken Oud-Charlois en Carnisse. Dat vinden de bewoners positief, maar zeer ingrijpende en negatieve maatregelen voor de woonwijken (de afsluiting van de hoofdwegen die het sluipverkeer veroorzaken) zijn genomen zonder dergelijk onderzoek naar vervelende neveneffecten in de woonwijk. Dat is onacceptabel voor de bewoners die gezond en veilig willen leven in hun wijk. 

De bewoners vragen de Rotterdamse politiek om op korte termijn van de Boergoensevliet een wandel- en fietsgebied te maken, waar de auto te gast is, waardoor het sluipverkeer geen kans meer heeft in de wijk.

Wijkbewoner en grafisch ontwerper Timon van der Hijden ontwierp de posters. Kinderen maakten de illustraties.